måndag 13 januari 2014

Snö på Gotland

Det har varit en snöfri vinter hittills, men nu har det äntligen kommit snö. Det lilla problemet med snö är tyvärr att det det är med snöröjning fortfarande görs på bilars villkor. Det innebär att det snödjup som bilar klarar styr när snöröjningen kommer igång, och cykelbanor prioriteras lågt.
Vis av tidigare erfarenheter fegade jag ur idag, och tog bilen. När jag kollade av cykelbanorna på väg till jobbet kunde jag konstatera att det var rätt beslut. Cykelturen skulle ha blivit tuff med snövallar och oplogade cykelvägar, och sannolikt skulle jag ha tvingats ut på bilvägen för att kunna ta mig fram vissa sträckor. Den mest problematiska sträckan är alltid Lummelundsväg mellan flygplatsen och stadsgränsen. Cykelbanan plogas sällan, och bilvägen som man tvingas ut på är väldigt smal. Sedan måste jag tillägga att ofta går det väldigt bra att cykla på vintern. Det är de där få dagarna per år då snöröjarna inte riktigt hinner med, och prioriterar bort cykelbanor som det blir jobbiga.
Kommer det inte mer snö under natten så blir det i alla fall cykel imorgon. Då har det gått 3 dygn sen första snön kom, och det brukar vara den tid Region Gotland behöver på sig för att få undan snön från cykelbanorna. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar