tisdag 14 januari 2014

Försiktigare på vintern

Som jag skrev igår så valde jag bilen istället för cykeln eftersom jag var osäker på status för snöröjning. 
En av anledningarna till min försiktighet är den incident jag råkade ut för i december när första snön kom. Då gav jag mig ut första dan i förhoppning om att man hade plogat. Det hade man inte, och efter flygplatsen valde jag den smala bilvägen istället för cykelbanan som var spårig, isig och oplogad. Bilvägen var heller inte jättebra plogad, utan jag fick cykla en bit ut i hjulspåren där det var barmark. Det innebar i sin tur att jag blockerade vägen för alla bilar, där stressade bilförare som hade bråttom tog varje chans att köra om. En lastbilschaufför som var extra stressad eller morgonsur passade på att använda sitt kraftfulla kompressorhorn för att uttrycka sitt missnöje över mitt vägval i samband med omkörningen. Det fick mig att vingla till, komma ur spåret med barmark och ut på den hala väggrenen där jag tappade greppet och ramlade ut på vägbanan. Bilföraren som körde efter lastbilen höll tack och lov avståndet, och var så pass uppmärksam att hen fick stopp på bilen innan jag hamnade under den. Rejält skakis kom jag till jobbet efter ytterligare en mindre incident med en buss.
Efter det är jag försiktigare med att cykla i snö om jag inte är säker på att det är plogat. Incidenten har också gett mig mer energi att driva på för mer cykelperspektiv för snöröjarna.

Ska man ta sig förbi snövallen till cykelbanan, eller välja bilvägen istället?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar