onsdag 5 december 2012

Ogenomtänkt gångbana?

Idag när jag cyklade min vanliga väg till jobbet (som faktiskt var välplogad idag) upptäckte jag en skylt som jag konstigt nog inte lagt märke till tidigare, det var en sån här:


Betydelsen är påbjuden gångbana (och gångbanor får man inte cykla på). Cykelbanan fanns helt plötsligt på andra sidan vägen. Jag (och många andra cyklister) har tydligen cyklat på gångbanan i flera år. Huruvida de andra lagt märke till det vet jag inte, men jag har i alla fall inte gjort det. Konsekvensen av att vara laglig och följa cykelbanan istället för gångbanan blir att jag måste passera bilväg fyra gånger extra. Den gröna färdvägen är min ursprungliga cykelväg, den gula är hur jag borde cykla. Gångbanan sträcker sig alltså på ena sidan vägen mellan rondellen och trevägskorsningen Kung Magnus väg-Jägargatan.
Generellt upplever jag att cyklister respekterar cykelförbudet på gångbanor och trottoarer, i princip överallt utom just här. Det beror sannolikt på att gång/cykelbanan slutar tvärt, och övergår till gångbana utan annan markering än skylten. Bredden är densamma (och väl tilltagen). Det finns helt enkelt ingen anledning till att det inte ska vara cykelbana. De 4 extra bilvägspassagerna som det innebär att cykla lagligt gör säkert också att många cyklister inte respekterar att det är gångbana. Jag försvarar inte olaglig cykling, men jag kan som cyklist konstatera att cykling nog är det transportsätt som oftast kommer på undantag. Det gör att jag har en viss förståelse för att cyklister ofta tar sig friheten att förenkla sin trafiksituation något, som i detta fall, då det för de flesta är ett lätt val att att ta gångbanan (som ser ut som en cykelbana) istället för att korsa bilvägar 4 ggr extra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar